onsdag 10 december 2008

Läkarbesök, ingen lummer och vintervila, trodde jag...

Igår var jag hos läkaren och fick konstaterat att jag "bara" har en virusinfektion så det finns inte mycket annat att göra än att vila. Har jag fortfarande feber i slutet på veckan så skulle jag återkomma så de får ta fler prover. Jag hoppas att jag är piggare till helgen i alla fall så jag kan följa med på årets julbord med jobbet.

Också ett sätt att använda ljuskopparna... till halstabletter... hihi

Vart får ni tag på er lummer? På väg från vårdcentralen till bilen gick jag förbi en blomsteraffär och fick tag på lite eucalyptus och frågade även efter lummer. I blomsteraffären sa expediten att lummer är fridlyst (hittade bl a denna text om lummer på nätet om lummer och mistel). Blomsteraffären hade det här istället, som visserligen liknar lummer lite grann men det är ju inte samma sak även om de här kvistarna också är fina (kommer inte ihåg vad detta var).:


Tills vidare hamnade dessa kvistar i badrummet, vet inte hur starkt av barr de doftar men t o m jag känner svag doft.


Eucalyptusen jag köpte sägs ju också dofta men den känner jag just nu ingenting av hur jag än gnuggar bladen. Är inte helt klar med vad jag ska göra med eucalyptusen så kvistarna står än så länge bara i en vas.

Vintervila?? Snörvlade ut i uterummet och tittade till alla växterna idag. Har isolerat en del av uterummet extra med bubbelplast och satt ut en frostvakt så att det är som ett litet övervintringstält åt olivträd, citron, lager, pelargoner mm. Lyfte lite på bubblet och vad hittar jag??
Jag trodde nog att pelargonerna skulle passa på och vila lite nu under vintern då det är runt 5 grader hos dem, ingen extra belysning och knappt något vatten...
Och så hittar man dem så här...



I full blom och nya knoppar överallt... helt galet men fint!

Ja varför inte, röda pelargoner kan man väl också ha som julblommor? Men de får stå kvar i uterummet så hoppas jag att de passar på att ta en liten vintervila också framöver. Dessa små rackare köpte jag billigt i somras och de har blommat konstant, jag har missat att gödsla dem också men de blommar så snällt ändå. :)

Min första kamelia köpte jag i höstas. En riktig skönhet som jag hoppas slår ut under vintern.



Än så länge är det bara knoppar på den men man anar färgen i mitten i alla fall...

Pysslandet ligger jag fortfarande lite lågt med tills jag känner att kroppen orkar hålla igång lite mer. Nu ska jag se till att få dagens dos av era bloggar.

Kram Mia

9 kommentarer:

Kamomilla sa...

Så fint det är med dina blommande blommor mitt i vintern!
Krya på dig!

maiju sa...

Oj vad läckra bilder du visar! Köpte också några eucalyptus stjälkar idag och dom doftar nog ganska starkt (lite konstigt med eucalyptus doften tycker jag...=) Hoppas du redan mår bättre - krya på dig!

Mallan sa...

Tänk, knoppar! Vad kul! Härligt att fortfarande få ta del av sommaren lite grann! :)
Hoppas att du snart piggnar på dig!
Kram Malena

♥ Fyra årstider sa...

Lummer ska finnas på fukiga ställen i skogen..jag har aldrig letat men jag ska börja.
Kram Lotta

Huset på kullen sa...

Vilka fina blommor. Detta var nog mitt första besök hos dig, trevlig blogg.

Krya på dig!

Kram Linda

Veronica Tingvall sa...

Hoppas verkligen att du blir frisk snart. Jag tycker synd om dig...

Mina pelargoner har också varit helt galna i höst och nu i vinter. Jag köpte fyra stycken på konsum i somras och sedan har de blommar i fem omgångar. Det kanske är ett bra pelargon år i år:-)

Hoppas du har en skön lugn kväll
/Veronica

lottens vita och gröna sa...

oh vad trist att ligga krokig av virus, krya på dig mia!

jag har köpt lummer på lantliv och trädgård (färjestadsvägen i bromma), hon sa tt den var ok!

vad härligt blomstrig du har det, det är det absolut vackraste att pynta jul med tycker jag!

ta en tur till anna in the garde, bara fint där, litet men naggande gott...så här i efterskott skulle jag velat ha ännu mer...men klänningen blev de, hihi!

ha det gott nu varmkram lotten

Unknown sa...

Åh, så skönt att det "bara" var ett virus! Krya på dig nu så att du snart blir piggare! Kram Petra

Jessica sa...

Hej,
hoppas du kryar på dig!
Visst kan man ha röda pelargoner till Jul :)
Det verkar svårt att få tag i Lummer, det får inte säljas i butiker längre!
Det kändes lite tokigt att ställa undan Pelargonerna när de fortfarande blommade, så de fick bo i badrumsfönstret, men nu är de förpassade till förrådet!
Må gott,
Jessica