torsdag 1 januari 2009

God fortsättning på 2009!


Nyårsdagen är det idag och jag tror att jag mår ungefär som många andra en dag som denna. Känner mig bakis trots att jag inte drack en droppe alkohol igår, är fortfarande magsjuk blää. Så länge jag inte äter så går det ganska bra men minsta lilla jag försöker få i mig så åker det rakt igenom kroppen. Fruktansvärda magsmärtor plågar mig fortfarande men feberfrossan är tack o lov borta. Jag misstänker att jag ätit nåt konstigt som fått magen att sparka bakut eftersom min sambo tycks ha klarat sig bra.

Slutet på 2008 har varit ett elände med influensa som inte ville ge med sig och nu magsjuka. Jag brukar annars vara frisk som en nötkärna men nu har jag nog snart åkt på allt vad sjukdomar heter så nu kan det väl ändå bara bli bättre?!


Så här blev då vår nyårsafton till slut:
Nyårsafton bjöd på ett underbart väder med solsken och klarblå himmel och vårt körsbärsträd fick kärt besök av min favoritfågel vintertid. Det är sällan jag ser dem men igår tog de nog med sig hela släkten på nyårsmiddag. Vi har ett gigantiskt körsbärsträd som jag hängt ut diverse fågelmat i men dessa små filurer verkade dra sig till själva trädet snarare än fågelmaten. Först såg jag en, min sambo såg två... jag hämtade kameran... och inte långt senare kunde jag räkna in TIO stycken som satt i trädet och en elfte flög högt uppe i det blå. De små rackarna sitter och knaprar i sig av knopparna på körsbärsträdet, tydligen en riktigt festmåltid men det gör inget. Det kommer finnas nog med både knoppar och körsbär ändå i vår och sommar.

Och här har vi två av dem...




Familjen domherre, hoppas de kommer till oss snart igen. De är så fina i sina tomteröda dräkter.


Vi var bortbjudna till nyårsfirande under kvällen och skulle ha med oss lite snittar som plockmat. Min sambo fixade jättegoda snittar, ett litet finger med i spelet hade jag också. Vi gjorde två olika varianter till vänster: färskost och leverpastej med gurka och till höger: färskost, pesto och lax. Smaskens!

Eftersom jag inte kände mig tillräckligt bra så fick snittarna avnjutas här hemma. Jag åt några men aj aj det fick jag sota för sen men det var det värt, de var ju så goda. :)


Jag tyckte under kvällen synd om min sambo som offrade sin nyårsafton här med mig så jag sa att vi åker över till dem vi skulle fira med och önskar gott nytt år och tittar på fyrverkerierna. Sagt och gjort, in i bilen och så bar det iväg. Vi fick trots allt några trevliga timmar innan magen sa att det var dags att åka hem igen.

Jag har massor med målnings- och pysselprojekt på gång men jag orkar helt enkelt inte nu, därför blir det inte heller så mycket nya bilder från huset just nu.

Ha en mysig dag denna 1 januari 2009!

Kram Mia

16 kommentarer:

Frida sa...

God fortsättning till dig pådet nya året! De där snittarna ser verkligen goda ut.
Hoppas du kryar på dig snart! Magsjuka är inte roligt.
Kram Frida

Hjärtat Mitt sa...

Så trist att du inte blev bättre.
Tyvärr kan det ju hålla i ett tag, om det är något du har ätit :(
Vilket härligt besök ni har hat i er trädgård. Det är så mysigt att titta på fåglar som kommer på besök.
Hoppas att du blir bättre snart, annars du kanske får pysselabstinens ;)

Kram Mari i Marieholm

Marina sa...

Domherrar är ju så fina och ovanliga. Ser dem bara när det är riktigt kalla vintrar.
Hoppas du mår bra snart igen. Kram!

Jessica sa...

Kikar tillbaka :) Hoppas du kryar på dig och får börja på med ett gott nytt år 2009! H: Jessica

Lindas trädgårdsblogg sa...

Det enda jag önskar för 2009 är att vi får vara friska. Och du med! :-)

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Önskar dig också en god fortsättning på det nya året. Hoppas att du har piggnat på dig lite...magsjuka är ju ingen hit.
Bloggvänner hittar man, det är en sak som är säkert. Jag är glad att jag hittade din fina blogg. Ha det gott. Kram

Veronica Tingvall sa...

Uch stackare:-( Det är ju verkligen inte kul när magen dummar sig. Det är så lustigt för om den sköter sig så tänker man inte på den men när den inte sköter sig så kan man inte tänka på något annat.

Hoppas du blir frisk snart i alla fall och att sambon håller sig frisk också.
Kram/Veronica

Jessica sa...

Hej,
Hoppas du snart kryar på dig! Så tråkigt att vara sjuk när man är ledig och vill hitta på nå´t kul / fixa lite!

Vilka jättefina vinterbilder du visar. Har inte sett ngn Domherre på flera år tror jag, de kanske inte trivs här i Spånga?!

God Fortsättning på 2009!
P.s. Kolla in tävlingen hos mig!
Kram
Jessica

Madeleine Berglund sa...

Hej! Åå tack, vad glad jag blir att du gillar min blogg. =) Titta vilken söt domherre du lyckats fånga på bild. Det var många år sedan jag såg en sådan söt röd dunboll.Kram Madeleine

Marits vita skrin sa...

God fortsättning och hoppas du kryar på dig.

Kram kram /Marit

Mia, New Room Interior sa...

Koselig blogg du har! Klem-Mia

Lallis - liv och leverne sa...

Ha en fin lördag.
kram Lallis

Mallan sa...

Vad tråkigt att höra att du är sjuk...:(
Krya på dig o god fortsättning!
Kram Malena

Beas sa...

Tråkigt att du fortfarande är sjuk...jag önskar dig en snabb återhämtning.

Jag måste också skriva om något lite roligt. På tåget hade jag med mig min bärbara dator ju och var inne på din sida. Du skulle ha sett reaktionerna på mina medpassagerare! De började titta ut genom fönstret, närma öronen mot yttervärlden och det blev alldeles tyst. Det var din fågelsång från bloggen de hörde. En del förstod snart att det var från min dator. En del förstod det inte, utan log och trodde att det var "våren" utanför fönstret som sjöng. :-D

Hoppas du mår bättre nu så här på kvällskvisten!

Kram Bea

färg o form sa...

God fortsättning och hoppas att du har kryat på dig. Härligt med fågelkvitter.
Må gott Hannah

Sjöboden sa...

Åh det e trist att vara sjuk i helgerna. Jag var dunderförkyld över nyår, fick pina mig att verka frisk hela kvällen...

Kram C