tisdag 6 januari 2009

Ett litet fynd och trappa i förvandling...

Ledig och kry som jag är idag så kände jag att jag måste få någonting gjort.

Åkte först iväg en sväng på förmiddagen för att köpa mer solrosfrön till de små liven där ute. En 25 kilos säck bör väl räcka denna vintern ut! :)


Fyndade...
Kilade in en snabbis på Rusta också. Allt julpynt var det naturligtvis nedsatt pris på så jag tog ett extra varv där. Väldigt utplockat men jag hoppades på att det jag letade efter fanns kvar... jadå, två ynka kartonger stod på hyllan och den ena var till mig. Jag tittade på dessa små redan innan jul och var så sugen på att köpa dem men lät bli trots att de redan då var billiga. Nu var det halva priset och jag betalade hela 15 kr för detta lilla rådjurspar i "silver".


Jag tycker då inte att de är särskilt juliga så de får ligga på en bricka på den nya fönsterbrädan ett tag.



De har besökt oss igen... körsbärsträdet är verkligen populärt!

Domherrarna var här idag igen, de är nu ännu fler än sist då jag räknade in 10 st. Återigen, vårt körsbärsträd är så stort så jag får bara med en bråkdel av det då det står så nära huset (jag står vid köksbordet och fotar). Överallt i trädet satt de i alla fall. Fyra av dem är med här, klicka på bilden så ser man dem tydligare.


Trappan
till loftet och listerna i huset genomgår en förvandling från rödbrunt och furu till vitt. Än så länge har jag bara grundmålat men jag blev så lycklig när jag såg vilken skillnad det blev. Hur kan bara lite färg göra så stor skillnad?

Före ingreppet såg lister och trappa ut så här...


Och efter en strykning med grundfärg, så här:


Det vita ska målas ett par gånger med vit färg också innan maskeringstejpen tas bort. Slutresultatet får ni se senare men det tar nog ett tag eftersom jag jobbar resten av veckan. Hoppas på att hinna måla klart i helgen.

Vi funderar fortfarande på hur vi ska göra med trappstegen. Just nu är vi inne på att lämna dem som de är, bara slipa och lacka dem. Hur ser era trappor ut (ni som har trappa)?


Imorgon är det dags att jobba igen så jag är inte hemma förrän till kvällen...

Må så gott kära bloggare!

Kram Mia

18 kommentarer:

Anneli sa...

Hejhej!
Det kommer att bli jättefint i trappen - vi hade trapp där vi bodde tidigare... På Trappstegen limmade jag på en matta, köpte på målaraffär som hade bilmatter på rulle som är väldigt slitstarka, en grå. Gjorde mallar och klippte och klistrade med matt-lim - blev superbra och starkt...
Kramar/Annelie

Mia, New Room Interior sa...

Så mange fine bilder! Trappen blir kjempefin! Jeg har beisede furutrinn og hvitmalt resten! Har ikke lakket oppå trinnene, men beisen holder seg fin foreløpig hvertfall.. Har vært sånn et år nå.. :-) Ha en fin kveld! Klem

Sjöboden sa...

Åh så snygg trappan blir!
Lacka luckorna är kanon om man vill ha ett nytt kök till en billig peng.

Kram C

Hjärtat Mitt sa...

Trappan blir mycket snyggare :)
Vår är träfärgad, precis som resten av hallen :/
Gissa om jag har mycket att måla framöver.
Så skönt med en fönsterbräda. Det måste vara skönt att den har kommit på plats.
Fågelgodiset var riktigt dekorativt, tycker jag.
Så trist med dina arbetstider. Hoppas att det blir bättre så småningom.
Visst får jag plats med mer krukor :) Jag har stoooor tomt och kan inte låta bli att så ganska mycket varje år. Det är så himla roligt.
Det är å skönt att kunna visa männen att det finns fler som är lika tossiga, hihihihi.

Kramar Mari i Marieholm

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Hoppas att ni är friska nu !!
Vad flitiga ni är !
Jag skulle nog måla hela trappan vit , men den är snygg som den är nu oxå !!!!!!!
Va läckra rådjuren var , synd att jag inte såg dem när jag var där på Rusta :-)
Ha det gott nu !
Kram/Lotta

My Lovely Things sa...

Hej!!
va fanns dina rådjur i silver..jag hittade i guld..men nu är de silversprejade..tur att det finns färg på burk!!
Oj vilken skillnad det blev på trappan..tänk vad vitt gör..

Domherrar..ja det är vintrens finaste fågel..
ha det så bra..
kram Anna

Hannis sa...

Vilket smart fågelgodis du gjort!
Och dekorativt*fniss*

Trappan kommer att bli kanon!
Fast jag kladdar så mycket med vit färg blir jag fortfarande förvånad över skillnaden med just vitt.

Kram Hannis

Mia sa...

Så fin trappan blev. Våran trappa och furu-gul nu, men står i tur att hamna under penseln. Ska målas vit som din, men med vit-betsade trappsteg. Det blir tåligt och skönt att gå på. Och så tycker jag att det blir fint när trästrukturen syns.
Kram Mia

Madeleine Berglund sa...

Hej! Dina tips har hjälpt. Vila och vatten. Nu är även aptiten tillbaka, halleluja!!! Ojojoj, vad trappan blir fin, vilken skillnad.. Ja si, vitt kan man alltid lita på, eller hur? Hihi. Ha de bra på jobbet! Kram Madeleine

Butik Östergården sa...

Hej
Nu ser din trappa ut som min gör!
Med lackat på stegen och det andra vitt. Men jag har faktiskt tänkt att måla även stegen vita. Var hos en kompis som gjort detta och det såg jätte frächt ut. Men det är svårt att veta. Så det är ju bra att du börjar så här först. Och kan känna dig för. Domherrar skriver du om. Jag har inte sett en enda i år än. Mina två tokiga hundar jagar bara bort småfåglarna.
Tyvärr för de är så underbart vackra bröst i rött.
Lycka till med trappen!
Kram Helen

Hem och Lycka sa...

Vad fin trappan blir! Och vad söta domherrar! Renarna var underbara och knappt till nåt pris alls..

kram

♥ Fyra årstider sa...

Vad fint det blir, vi ska med måla trapp framöver..längtar.
Kram Lotta

Frida sa...

Det må jag säga, lite färg gör verkligen skillnad. Mamma och pappas trappa skulle också behövas målas. Vilka söta små rådjur du har fyndat!
Kram Frida

Marie//Tekla Maräng sa...

Trappan kommer att bli jätte fin.
Oj vad domherrar på en gång har bara sett någon enstaka åt gången.
Det är ju en så vacker fågel.
Jag hör ända hit att dom tackar för solrosfröna.
Kram Marie

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hej & god fortsättning på 2009 !

Trappan blir ju bara såå fin.
gillar ditt fynd på rusta oxå...letat efter dom men tyvärr slut här...snyft.

Kramizz nilla

Erika sa...

Hejsan! Tack för hälsningen hos mig. Vi har ingen trappa (än) men jag gillar trappar som är bda träfärgade och vita. Tycker du skall behålla dem som de är fast slipa dem är aldrig fel, vårt golv är ny slipat mmmm härligt blev det.

vit och pastell sa...

Trappan blir jättesnygg! Vi har oxå en furutrapp som ska målas. Jag hade tänkt måla allt vitt utom planstegen. De tänkte jag slipa bort lacken från och olja med en vitpigmenterad olja. Kanske!? Annars lackar vi om så som ni har tänkt. Vad kul att ni har samma funderingar.

Kram Maria

Vikeskärs hem och vardag sa...

Vilken skillnad :) Ser ljust och fräscht ut. Fint att ha trappan som den är med.
Ha en fortsatt trevlig vecka.
kram kram