lördag 10 januari 2009

Tulpaner inhandlade & hacke hälsar på...

Passar på att önska alla en trevlig lördag kväll med lite härliga tulpaner och ännu en av besökarna i körsbärsträdet.

Idag kom jag äntligen iväg och köpte lite nya fräscha blommor. Tulpaner, ranunklar, krokus, orkidé och stor amaryllis allt i vitt får sällskap av lite snittblommor i gröna nyanser (som jag ska göra buketter av) och pärlhyacint. Bilder kommer säkerligen när jag pysslat klart med buketter och annat, de står fortfarande kvar i sin plast i en vas.


Än så länge har bara en enda tulpan och ett par limegröna krysantemum fått sin plats på en av hyllorna. Resten av blommorna tänkte jag ta hand om imorgon. Amaryllisen i mitten ser nästan ut som en tulpan då man ser den från sidan men snart slår den ut helt. Det är samma amaryllis som stod i full blom i julas med två stora fina blommor, jag trodde det var färdigblommat för i år men sen kom ytterligare en knopp som nu snart slår ut.




Domherrarna är här i stort sett varje dag numera, blir lika glad av dem varje gång jag ser dem och ni har ju också fått se dem på bild tidigare. Hacke hackspett är en annan vanlig besökare i körsbärsträdet. Han gillar det osaltade margarinet bäst, där han hänger och hackar i sig en stund innan han flyger vidare.



Idag lyckades jag fånga honom på bild också genom köksfönstret. :)

Nu ska jag måla trappa igen, började ju med grundfärgen i tisdags. Nu första lagret vit färg och förhoppningsvis blir det vita klart under morgondagen.

Ha en riktigt skön kväll kära vänner!

Kram Mia

37 kommentarer:

Vikeskärs hem och vardag sa...

Ååå fusk, jag letade efter pärlhyacint och ranunkler på blomsteraffären idag men dem hade inga :( Hmf.... Men det är härligt med nya fräscha blommor.
ha en mysig lördag.
kram

Erika sa...

Vilka härliga bilder du har lyckats få på pippifåglarna.

Är så nyfiken på hur din trapp blir när den är klar.

Villa Carl Larsson sa...

Hej söta du :) Jag har också handlat tulpaner idag. Det är ju bara såå vackert!! Ha en fortsatt trevlig kväll. Massa kramar

Frida sa...

Hej Mia!
Ja visst är det härligt nu när man har köpt nya vårblommor.
Allt känns så fräscht och nytt. Nu har jag fixat ingredienser till fågelmums tänkte göra det nu i veckan om jag hinner.
Hoppas du också får en trevlig lördagskväll!
Kram Frida

Mjuka sa...

Åh vad jag längtar, skall ut på måndag och botanisera lite blommor.
Kramar Malin

Villa Hemma sa...

I löööve tulpaner....

Lycka till med målandet :-D

kram

Lea sa...

Hej hopp!
Så härligt med fräscha blommor..
Kolla in hos mig!
:-)
/Lea

Gårdsromantik sa...

Så härligt att h akommit så långt med trappen - själv vändas jag bara över att görja.

Kram Maud

Veronica Tingvall sa...

Oh vad härligt det låter och ranunkel som är min favoritblomma, det måste jag köpa snart. För min del blev det bara en bukett tulpaner från konsum men det är fint det med:-)

Hoppas du har en skön kväll.
Kram/veronica

Jessica sa...

Tulpaner är härligt! Du får visa dina buketter sen!
Fåglarna verkar trivas hos er! Kan ju bero på att du gjort så god mat till dem...
Bikini? Vill inte ens tänka på det, och i Thailand finns ju ingen vass man kan gömma sig i :)
Vart i Thailand var ni?

Go´kväll
Kram
Jessica

♥ Fyra årstider sa...

Hur mycket blommor man än köper behöver man alltid lite till..
Kram Lotta

Hanna sa...

Hej Mia!
Kollade precis på min 'feedjit'..innan jag läste din kommentar. Såg att nån från Tumba kikat in..Kanske va d du? Det är mina gamla hemtrakter... Bodde i Tullinge, gick högstadiet i Tumba.

Mysigt med fågelsång på bloggen :)
Trappen såg fin ut! Jag skulle nog ha målat stegen i vitt oxå... att det blir lite nött e ju bara snyggt. Annars får man väl bättra på eftersom.
Vi har ingen trapp, än..
Har en källare, som har varit sandfylld, och trappen igenbyggd. Men vi håller på o ska fixa till därnere :) Blir nog en vitmålad trapp ;)

Ha d gott!
Kram Hanna

Anneli sa...

Vilka jättefina bilder - domhärren är så fin...
Lycka till med trappan...
Kram/Annelie

Marie//Tekla Maräng sa...

Tulpaner och ranuklar är ju som bäst nu. Och dom små crocusen.
Har en liten grej till dig inne på min blogg.

Hanna sa...

Hehe, feedjit'en ser väl Huddinge, som Tumba..för nu stod d Tumba igen :D Ja, ligger i närheten, iaf ;)
Ni verkar bo fint! Både huset, och läget :)

/Hanna

Annie - Annalunda sa...

Ljuuuuvliga blomster!!!
Så kul att du vill vara med i min utlottning!

Kram Annie

alegni sa...

det är inte lätt att få så där skarpa bilder på fåglar, för de rör ju på sig hela tiden. vad konfys jag blev av fågelkvittret på din sida, men så sött det är!
vita blommor är underbara...
kram
ingela

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hej!
Vilka härliga bilder, ett hopp om att det faktiskt går mot våren. Jag gillar tulpaner, jag gillar även alla fina fåglar som jag har utanför fönstret...men jag gillar inte den där attans hackspetten som jag också är en olycklig innehavare av *fniss* Fin är han men omöjlig!
Hoppas att du har en bra helg. Här är den finaste vinterdag man kan tänka sig och sambon och busarna är ute på sjön och pimplar. Själv kämpar jag tappert med att läsa till tentan jag har på onsdag. Det är förhoppningsvis den sista jag har innan utbildningen är klar.
Ha det gott och kram

Anonym sa...

Hej och tack för kommentar på min blogg. Du får gärna länka till mig, tack för det! Nu har jag njutit av fina bilder hos dig och roliga små tips!
Ha det så gott den kommande veckan önskar Växthusmadam

Hjärtat Mitt sa...

Mmmm ljuvliga blommor. Ska bli spännande att se vad du hittar på med dem :)
Kul med en hackspett på besök.
Jag tycker att det är ganska kul att sitta och titta på fåglarna när de kommer på besök.
Vilka fina trådrullar du har fått tag på.

♥♥♥♥♥ Mari i Marieholm

Solsjö - Under en vind sa...

Så fina bilder! Läckert att du fångade hackspetten på bild också!

Ha det gott, kramar!

Ullis/Leva på landet sa...

Här har det bara hunnit komma in tulpaner än, men ska försöka hinna till blomsteraffären i morgon. Vill ha lite mera våriga blommor här hemma. Så snygg trappen blir. Kommer att bli så stor skillnad när den är helt klar. Tack för dina gulliga ord.

Ha en bra dag!
Kram Ullis

Sjöboden sa...

Gud vad härligt med alla vårfräscha blomor! Söt hackspett... vilket konstigt favoritgodis :-)

Kram C

Marits vita skrin sa...

Varje år som det dyker upp tulpaner på affären så fylls man av vårkänslor, eller hur?

Den buketten kommer att bli jätte vacker.

Ha en skön söndagskväll.
Marit

mylovelygrandma sa...

Hej! Tack så mycket för det gulliga inlägget hos mig och tack detsamma :) Blev så sugen på att leta vårblommor imorgon när jag läst ditt inlägg! Hoppas du har en trevlig söndagskväll!

Annika Christensen sa...

Tackf för kommentaren på min blogg.
Jag gillar din hackspett!!
Wow en sådan vill jag också ha på bild.
Kul att titta in här.
Ha det gott
annika

Hagbacken sa...

Hej Mia! Å vilka vackra blommor du har inhandlat! Du är precis som mig, du verkar gilla att fota vilda djur du med,,jag blir såå glad då jag lyckas få ett bra kort på ett vilt djur...

Kram på dig//Linda

Madeleine Berglund sa...

Hej! Tack, muggen är ett loppisfynd. =) Titta så söt den är hackspetten.. Fåglar är så söta tycker jag. Ååå så fint med vårblommor. Det behövs nu känner jag. Blommor som muntrar upp i denna halvtrista mellantid. Snygga vita hyllor du har, dem gillar jag mycket. =) Ha en bra vecka! Kram Madeleine

Anna-Leena sa...

Tack för titten i min blogg.Ja blommor är väl underbart ska bli spännande att se dina buketter.

Lycka till med trappen jag har målat våran helvit & år supernöjd ångrar det INTE... värt allt slit.

Ha de gott
Kram Anna-Leena

Anonym sa...

Åh så härlig blogg du har! Tack för besöket på min sida. Jag lägger genast till dig med så återkommer jag ganska snart igen. Vad fint du har gjort för våra små trädgårdsvänner så stämningsfullt med fågelkvittret till- Jag längtar till våren!

Kram Camilla

Willewira sa...

Vad roligt att du tittade in till mig! Och ett stort tack för tipset till öronen. Det ska jag införskaffa så fort jag kan - detta vill jag inte vara med om igen.

Underbara blommor du köpt. Känner att det behövs bytas här hemma också. Det mesta har vissnat och nu vill man ju ha nytt och fräscht hemma- för att välkomna våren som står för dörren. Åtminstone intalar jag mig att det är så....

Härligt med så mycket fåglar i trädgården. Vi har en del, men det är mest skator och nötskrikor. De flesta flyr fältet då vi har en stor katt som gärna jagar fåglarna.
Annars älskar jag att sitta och studera dem när de hoppar omkring bland maten och smörjer kråset.

Önskar dig en bra vecka!
Kram Willewira

Martina Andersson sa...

hej på dig!
kul att du tittade in på min blogg hoppas att du snart kommer och hälsa på igen!
du har också en fantastiskt fin blogg
Kram TINA

faster atta sa...

Amaryllisarna är ju så fina! jag har två som fortfarnde blommar, en vit och en ljust rosa....

Villa Tallbacken sa...

Å vad mycket vackra vårblommor du har köpt - det är verkligen härligt med fräscha blommor! Och hackspetten var otroligt söt, vad kul att den gillar smör hihi!

Ja det gör så otroligt stor skillnad med lite färg. Din trapp kommer bli jättefin! Jag tycker du ska behålla trappstegen som dom är. Vi har vita plansteg (hela trappen är vitlaserad) och man ser minsta lilla dammkorn som gärna samlas i trappan. ;-) Snyggt men inte så praktiskt med vita steg m a o.

Nu ska jag kika runt lite till inne hos dig, du lägger upp så himla mycket fint!!! Kram E

Skogsdoft & havsbris sa...

Vad kul att du tittade in på min blogg! Alltid roligt med nya besökare! :)
Hacke hackspett har varit en flitig gäst även vid vårt fågelbord. Han har stoppat i sig så mycket av nötstängerna att han började bli lite väl tjock, stackaren, så vi får hålla upp ett tag med de goda stängerna.
Ha en trevlig vecka!

Tulipa sa...

Vilken fantastiskt fin fågelbild!

Hoppas målningen gått bra!


Jag borde också ta tag i lite sådana projekt... har jagat lampa idag!
Och bloggat hela kvällen...., då hinner man ju inte måla direkt!

Kram

Lime sa...

Visst är det häärligt när man har en hoper snittblommor att plocka med? Färska blommor blir man glad av.

Vilken fin bild du fått på hackspetten. Jag har försökt fota våra fåglar men inte lyckats få till nåt bra kort. Om jag knäpper genom fönstret ser man ju hur lortigt det är :-) ... så det går ju inte hemma hos mig.

Ha en fin vecka!