fredag 30 januari 2009

Loppis och mer vit färg...

Host, host... var iväg på Apoteket idag och handlade div läkemedel mot min onda hals och snoriga näsa. Annars ligger jag mest i soffan och dricker te och hoppas på snabb bättring. :)

Passerade också en loppis på väg från bilen till Apoteket och fick hur mycket som helst för bara 130 kr.



Här är det mesta med i bild: hög lampfot, ett antal små glasburkar/vaser (till alla härliga vårblommor som snart dyker upp), glasskål, nysilverbricka, liten tennskål, liten trädgårdsspade, liten zinkhink, stor spetsduk, veckband, sybåge i trä, svampbok, villahandboken (gammal kul bok om man har hus), psalmbok. Köpte också två gamla lakan med spets och monogram men de ligger redan i tvättmaskinen.

En svampbok har jag alltid velat ha, tycker det är kul att plocka även om jag inte äter den. Nu hittade jag en jättefin gammal svampbok från 1933 med jättefina tecknade färgbilder för hela 5 kr.

Fina vita emaljerade skydd till spisplattorna. Ja, vi har fortfarande en "gammal" men väldigt effektiv spis och jag vet inte ens om jag vill byta ut den. Den var i stort sett oanvänd när vi köpte huset, ugnen såg inte ens ut att ha varit påslagen.



Köpte lite nya tulpaner också som de stod ute och sålde, en variant jag inte tror jag sett förut men dem får ni se senare under helgen. Primula och iris är också inhandlade till verandan.


Mer vitt....
Målade härom dagen om några flätade krukor som stått uppe i sovrummet. Numera är de såklart vita, kommer bli så fint när jag målat väggarna. En tanke jag har är också att sätta råspont på en av väggarna, tror att det kan bli riktigt fint.





Före och under första strykningen...



Efter målning, på väg upp till sovrummet igen...

Det mina vänner var allt jag hade att bjuda på idag. Ska lägga mig och vila ett tag igen, sen blir det nog Let´s dance ikväll. Imorgon ska jag försöka ta en liten promenad också, jag tror inte på att man blir frisk när man bara ligger och vilar, måste ju ha lite frisk luft också.

Stor kram till er
Mia

27 kommentarer:

annashusidingtuna sa...

Det var ordentliga fynd du har gjort!!!
Fina som attan !!!
Krya nu på dig och ta ett ordentligt varmt bad lääääänge och drick mycket varmt.
Kram Anna

Anneli sa...

Vilka fynd du har gjort och krukorna blev jättefina...
Krya på dig nu...
Kramar/Annelie

Viveka i Bläckhornet sa...

hej Mia!

Wow vilka fynd du gjort. Bara så där i förbifarten..;)

Vi har också en sån där "gammaldags" spis. Den följde med torpet när vi köpte det för 17 år sedan. Och då hade den redan flera år på nacken.
Men den värmer lika gott idag. Hoppas den håller länge till, för vi hade inte tänkt byta förren vi gör om köket :o

Nu har mannen tänt bastun och lagt fram choritzokorvar (som vi grillar på bastustenarna). Nu ska vi bara RÅ OM VARANN ;)

Ha en toppen helg vännen

Kram Viveka

Sara Mårtensson sa...

Hej!

Visst blir allt fint med lite vitfärg!! :-D Vad mycket fina fynd du fick för så lite pengar! Loppis är kul!

Krya på dig!!

Önskar dig en trevlig helg!

Kram Sara

Tulipa sa...

Hej!
Vilken samling du fick med dig hem!
Krya på dig!
Kram!

Veronica Tingvall sa...

Mycket fna saker.
Krya på dig, kram/Veronica

Frida sa...

Hej!
Vilka fina saker du har fyndat. Krukorna blev jättefina med lite vit färg.
Krya på dig vännen!
Kram Frida

Annika Christensen sa...

Tack för tipset. Då skall jag måla mina korgar nästa gång istället för att slänga.
Oj hade du mig som länk?
Skall försöka hinna lägga dig också.
Trevlig Helg
Annika

Mjuka sa...

Viket loppisflyt du har!! Här har vi köpstopp, skall greja med det jag har framöver. Många projekt som inte är färdiga
kram Malin

Lime sa...

Va trist att du är sjuk. Men nu ska man kanske vara mer glad/förvånad om man INTE är sjuk. Det är måååånga som har flunsan just nu.

Själv är jag lite lyckligt lottad och åker på två veckors semester imorrn :-)

Trevlig helg och Krya på dig!

Tin sa...

Ja vad snyggt det blev med korgarna. Har också målat en massa krukor vita och det blir så fint!

Anonym sa...

Hej Mia hoppas du mår bättre idag.
Vilka fynd du gjort på loppis, tycker det är svårt att hitta loppisar nu vintertid. Det blir Myrorna ibland, men dom har blivit hutlöst dyra. Idag ska jag fortsätta med lite gjutning måste väl också få snurr på tvättmaskin.
Krya på dig kramar Lotta

Erika sa...

Stackare som blivit förkyld igen. Hoppas att vi får se din trädgård snart med alla dina blommor och träd.

Villa Carl Larsson sa...

Vilka otroliga fynd! Och vad fint du målat. Superfina krukor! :)

Jag ska förbi loppis idag. Jag hoppas jag hittar nåt fint :)

Ha en fin lördag. Kram Josefin

Hanna sa...

Gomorron Mia!
hoppas du mår bättre idag!

Vad mycket fint du hittat på loppis! Och korgarna du målat blev jättefina :)

Krya på dig!
Kramar Hanna

Anonym sa...

Så många fynd...blir väldigt sugen på att åka på loppis! Stackare...inget kul att vara sjuk...
Dina nymålade krukor blev ju jättefina...jag har precis satt upp vitmålad råspont i sovrummet...är helnöjd...skall snart lägga ut bilder!
Kram,
Bella

Unknown sa...

Vilken underbart vårinspirerande blogg du har!!!Jag har börjat längta efter trädgårdsliv som en tok redan...såååå långt kvar, fast det är nu man ska planera...

Ha en underbar helg! /Pia

Fröken Fräken sa...

Oj, vad många härliga fynd du gjorde på en gång! Tur du har fyndarorken kvar trots envis hosta. Min loppistur resulterade inte något endaste fynd, trist... men då får jag väl koncentrera mig på annat pyssel. Jag kanske inte ska ta och dra hem nya fynd innan jag fixat klart de som jag redan hade hemma?!

Anna sa...

Tack för din påhälsning hos mig.Såhärligt att höra fågelkvitter!Nu börjar man längta till våren och att planera det man vill göra.Loppis är tid kul.Korgarna blev fina i vitt!Trevlig Helg! Kram Anna

Stina sa...

Ja, tänk att man kan göra sådana fynd alltså. Vad fina korgarna blev.:-) Kram

Sanna & Niklas Bröllop! sa...

Så mycket fint du hittade!

Svamp bilderna skulle man ju kunna rama in också, men det är synd att riva i boken!

Ha en skön helg!

Kram Sanna

Lily of the valley sa...

Wow! Så många fina saker du hittade på loppisen! Jag hittar nästan aldrig några fynd numera.
Vitt gör underverk :))) Korgarna blev jättefina!
Är det OK att länka?
Krya på dig
Kram Lily

Monica sa...

Hej !!!!!
Åh,vad mycket fina grejer.....
Vad fina korgarna blev.......
ha en trevlig helg.....!!!
Kram,
Monica

Anonym sa...

Hejsan. Hittade din blogg hos en annan bloggare. Ville bara titta in en sväng. Jättefin blogg, många fina o härliga bilder. Ha, en fortsatt trevlig lörda´kväll. Kram Eva

Nettan sa...

Herregud vad du har varit flitig, fyndat massa fint å målat å kurerat dig på en gång!;-) Hoppas du mår bättre idagg!
Kram Nettan

Hannele på Hisingen sa...

Kul med loppis,
ingefärste och kiwifeukt är bra.

Anonym sa...

kiwifrukt är bra.