söndag 26 juli 2009

Lavendelskörd...



Lavendeln är skördad och hänger nu på tork så att jag kan njuta av sommarens ljuvliga doft och smak hela vintern. Jag har ett recept på underbart goda lavendelskorpor som jag tänkte baka en regning dag.

Regn ser jag ingenting av idag så jag beger mig ut i trädgården på en gång. Var hos grannen igen igår, en ny fantastisk trädgårdsvän, och fick med mig MASSOR av nya plantor. Hoppas att de kommer att trivas lika bra hos mig som hos henne... snart får ni ser hennes otroligt vackra trädgård också.

Njut av en härlig sommarsöndag!

11 kommentarer:

Hannele sa...

Kul med egen skörd. kram.

mitt gröna hjärta sa...

Tack för tips om chili, det ska jag prova nästa år, borde trivas i uterummet! I år blev det paprika, kul att prova något nytt, och nu har den första lilla gröna frukten dykt upp så barnen väntar med spänning...Härliga bilder på lavendel, även min favorit!
ha det bra, kram Jenny

Jullan sa...

Vilken härlig sida du har! Kul att hitta hit! Man blir ju så inspirerad av att blogga runt nu när man har tid! Härligt med lavendel, idag har vi varit på besök på Lavendelgården i blekinge och njöt av både doft och fjärilar i mängder. Vi bygger växthus i trädgården och har fullt upp! Titta gärna in om du har tid...
Ha en bra dag! Juliane

Huset vid ån sa...

Tack för din kommentar hos mig...Vilken fin blogg du har! Du är varmt välkommen tillbaka till mig! Sommar Kramar Therese

Vikeskärs hem och vardag sa...

Visst är det härligt med lavendel. Jag har köpt på mig 2 st till nu :) Ska göra allt jag kan för dem ska överleva hihi.
Kram kram

Anonym sa...

Nästa år ska det bli Lavendel även hos mig. Underbara bilder! Kram Sofia

Gummans Trädgård sa...

Låter trevligt med en vän som delar ut massor av plantor.
Lycka till med skorpbaket.

Erika sa...

Gick och fudnerade över att skörda min lavendel i helgen. Blev bara en liten bukett att ha på köksbordet. Blir nog till att klippa nu då.
Tänkte göra lavendelsocker, bra ltien present att ha till snälla personer som hjälper till vid vårt bygge.

Anjas Hill sa...

Lyckliga dig! Här har vi inte så mycket uppehåll att lavendelblommorna skulle en hinna torka för plockning!/Anja

Jillsan sa...

Mmmmm...låter gott med lavendelskorpor, kanske något man borde prova.

Anneli sa...

Härlig Lavendelskörd...
kram
annelie