söndag 1 augusti 2010

Inte ens en mästare lyckas alla gånger...


Blomkrabbspindeln...
En mästare på kamouflage riktigt lyser bland agapanthusens blå blommor. Det är en blomkrabbspindel, ett vanligt rovdjur i våra trädgårdar. Honan kan skifta färg mellan gult, gröngult och vitt och är mycket större än hanen, som jag inte ens vet om jag har sett. Hanen är brunfläckig och inte alls lika lätt att upptäcka.

Jag ser dem lite då och då och har tidigare i sommar flera gånger hittat en massa döda humlor, framför allt bland olika allium. Vid en närmare titt har jag också hittat just en blomkrabbspindel i samma alliumboll, som förmodligen sugit ur humlorna allt så att endast skalet på humlorna återstår.

Dessa bilder är tagna igår morse efter en liten skur, men hon sitter kvar på samma blomma även idag.

Månadens bilder...
Känns som att det är ganska färglöst i rabatterna just nu. Mycket av den härliga blomning vi hade så här års förra sommaren är helt borta pga den långvariga torkan vi haft i sommar, förhoppningsvis kommer blomningen igen nästa år. Från att gräsmattan sett ut som en savann börjar den nu efter skyfallet här om dagen att grönska igen.


Bilderna till vänster tog jag igår då det var mulet och de till höger idag, kunde inte välja vilka jag skulle lägga ut så det fick bli alla fyra.

Idag...
Ska jag försöka fixa lite smått här hemma, i den mån jag orkar. Dagarna och veckorna rusar iväg och snart måste ju allt vara klart för lillemans ankomst. Åhh, vad jag längtar...

Ha en härlig söndag mina vänner!

18 kommentarer:

AnnA sa...

Hej!
Läckra spindelbilder - gillar färgkontrasten! Har sett liknande spindlar hemma hos mig, fast inte så stora...
Spännande tilldragelse du går väntar på...Härligt med småfolk till familjen!
Ha en skön söndag!
hälsn
AnnA

Vikeskärs hem och vardag sa...

Jaha där ser man, visste inte att det fanns sådana spindlar. Stackars humlor.
Är du rädd inför förlossningen? Många brukar ju vara just det. Hoppas den går fort iaf :)
Kram

Carol sa...

Mia, Your first shot is so fabulous! I love the contrast of the yellow spider to the blue Agapanthus. Kram, Carol

Margot sa...

Häftiga spindelbilder! Tror inte jag sett såna spindlar hos mig, syna att dom dödar humlor!
Spännande tider för dig nu när du väntar smått! Hoppas du mår bra, kan vara jobbigt om det blir för varmt!
Ha det gott!
//Margot

Merja sa...

Förstår att du längtar:)
Vilken spindel...ser livsfarlig ut!!

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilka fina spindel bilder du har tagit.
Ja blomningen har verkligen kommit av sig denna sommar, det är mest grönt på min balkong.
Klart att du längtar efter lillemans ankomst. 9 månader går ju så fort i vanliga fall men icke när man går i väntans tider.
Kramar:O)

Bea sa...

Fyy.. på den lilla rackaren som lyser som solen på den vackra liljan!
Den har jag sett hos mig med och kul med lite fakta om den spindeln.
Ja, rabatterna kan kännas lite tråkiga såhär års efter försommarblomningens slut.
Nu är det dock Astrarnas tid hos mig.
Ditt vackra berg är jag lite avis på :)
Må gott!
Kram /Bea

lolla sa...

hejsan
tack för lite läsning om den där gula spindeln som jag sett några av i sommar..interessant...och vilka fina foton du tagit.
trevligt att hitta nya bloggar.
nu ska jag kika runt hos dig en stund
ha en fin dag
kram lolla

alegni sa...

här har det också varit torrt i sommar. många har rätt bruna gräsmattor, medan vår frodas som aldrig förr. vi har inte fyllt på med extra gjort, tvärtemot vad alla andra har gjort, så vår gräsmatta tål torka bättre än andras.
förstår att du börjar bli lite otålig i väntan på lilleman :)
kram
ingela

Lilla My sa...

Hej, och tack för titten i min blogg. Lyckans dig som lyckats med agapanthus min började aldrig blomma så tillslut åkte den på komposten....ups...
/LOtta

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Fy tusan vad spindlar det finns av alla dess olika sorter.
Jag håller verkligen med det du skrev inne hos mig :O)
Hoppas att ni mår bra både du och lilleman i magen. Lilleman förresten...ordverifiering dotter borde väl ställa lite filuringar, fniss. Kram på er så länge.

Moa sa...

Ja usch säger jag om spindlar gillar dem verkligen inte, fast jag har ju stiftat flera bekanskaper med såna nu när källaren har fått sig en omgång.. jag är inte nådig ska jag säga när vi träffs.. kanske därför det åskar o regnar så idag??. Men så spännnande jag såg att det var lite drygt 30 dagar kvar nu.. ja då är det nära och så roligt att redan veta vad det blir. Lättare att planera och drömma då.. =). Önskar dig allt gott inför allt men ta det nu lite lugnt oxå så att du inte blir så trött. Kram/Moa
ps.. jag hade allt lite ångest när jag köpte servicen för jag ska ju ha den lite mer till vardags men till det priset går det ju bra.. =)

Hannele på Hisingen sa...

Snygg bild, de kan ju byta färg, men blåa har jag inte sett..

Anonym sa...

Jag läser din blogg men har aldrig skrivit nåt men måste göra det nu. Det är så skoj att läsa om allt vad du gör osv men nu är det ju bara lillknodden som är intressant om du ursäktar, Hoppas att du mår bättre, snart får du lön för mödan, och jag lovar att det är värt allt det onda!
Kramen från en mamma, mormor o farmor i en och samma person!

Galtholmen sa...

Fin färgkombination med blomma o spindel = svenska färger! Hade öppen trädgård i söndags, o den färgprakt som vanligen brukar finnas så här års, saknades fullständigt. Som tur är så kommer det ju en ny sommar nästa år:D
Kram o lycka till med knodden.
Ulrika

Rose Garden Malevik sa...

V
A
C
K
E
R
T

Håkan

Hanneles paradis på Hisingen sa...

wow, häftigt, jag har en gång tagit bild på en gul blomma..

Njut i din trädgård sa...

Vad roligt att få veta hans/hennes namn! Barnen blev alldeles till sig idag när han/hon hamnade på min tröja när vi klippte ringblommor.

22 dagar, tjohej vad spännande!