onsdag 17 februari 2010

Semlor och lite tur...

Semlor...

Den ena är med "standardfyllning", den andra har vaniljkräm och grädde...

Är väldans mumsigt tycker jag, trots det blev det inga igår. Köpesemlor är ofta onödigt stora och de har på tok för mycket av den mycket hårt vispade grädden. Nää, här blir det andra bullar. Hittade massor med olika recept på semlor på denna sidan men bestämde mig till slut för dessa, men jag gjorde bara en halv sats (får inte plats med hur mycket som helst i frysen):

Recept - mindre semlor

Bullar

  • 50 gram jäst (för söta degar)
  • 175 gram smör
  • 5 dl mjölk
  • 2 dl socker
  • 2 tsk stött kardemumma
  • 1 tsk salt
  • ca 1,5 l vetemjöl special

Fyllning

  • 200 gram mandelmassa
  • 9 dl vispgrädde
  • (3 msk socker)
Klicka här så får ni hela beskrivningen på receptet!


Vinst...


Åh så glad jag blev idag när posten kom, ett paket till mig hihi... Jag hade turen på min sida och vann en utlottning hos Tefrossa i måndags med mumsigt jordgubbste, ett doftljus som doftar så gott så jag vet inte vad och en jättesöt hjärtburk. Tusen tack för denna fina vinst, Lena!

Stort tack till alla söta och uppmuntrande hälsningar, vad vore livet utan er? Ni betyder mer än ni anar... tack, tack, tack!

Sjukskriven...
Fortfarande är jag sjukskriven efter krocken och besväras av min onda nacke. Det går fortfarande åt rätt håll men man önskar ju att det räckte att bara trycka på en knapp för att få det onda att försvinna. Det är inte mycket jag klarar av att göra just nu, utan att nacken blir värre och att jag blir dötrött. Tar det därför mest lugnt och fortsätter med mina övningar jag fått från sjukgymnasten.

Nästa gång vi ses (vilket blir snart), blir det utlottning av biljetter till mässan "Rum & Trädgård".

Ta hand om er tills vi ses igen!

12 kommentarer:

Vanilla sa...

Så du har också varit med om en bilolycka? Vad hemskt! Jag råkade också ut för nyligen, läs här: enhttp://byvanilla.blogspot.com/2010/01/2-sekunder.html

Kramar

paula sa...

grattis
ha det gott
kramiz

Anjas Hill sa...

Mmmmm! Det låter verkligen gott!

Och att vinna så där fint måste ju kännas som ett riktigt vinnarprivilegium (vad det nu är för något;))??!)/Anja

Mia sa...

Sån tur att det kommer lite 'plåster' i posten till dig, det hjälper kanske lite. Annars hoppas jag att det går framåt med dig även om du måste ta det lugnt.
Semlor, jag simpelten älskar semlor. Kanske har det med min 'landsförvisning' i 20 år att göra, för mig är det 'ursvenskt' och bara något jag inte klarar att låta bli varje tisdag. Jag har längtat hel sen jul! Ska inom och se på recepten nu. Krya på dig :)

Annika Christensen sa...

Grattis till vinsten. Ser fint ut.
Jag fick också ner en semla idag.
Hoppas att du blir bättre och bättre för varje dag.
Annika

lottens vita och gröna sa...

miiiiiiiia, vad har hänt, har du varit med i en bilolycka så hemskt!!!

mer smarrigt än så kan det vällan inte bli ohhh!
ta hand om dig nu, ska du gå på mässan, kanske kan vi ses?
varmkram lotten

Villa Solgården sa...

Hade ingen aning om att du krockat, läste om det nu i efterhand, måste va besvärligt att ha så ont. Hoppas du får mycket glädje av din egen och andras bloggar mitt i allt!!

Jättefina semlor =) jag gjorde också egna som finns i bloggen.... :)

Kram!
Ta hand om dig!

Sanna

Bea sa...

Mums...för de bullarna, men tyvärr hoppar jag över den i år :)
Grattis till vinsten -kul!
Så tråkigt om du vari i olycka! Hoppas du får snar lindring och hjälp med det onda.
Sänder dig en styrkekram! /Bea

alegni sa...

här i landet äter de som inte gillar mandelmassa sina semlor med hallonsylt och grädde i stället. det är skamligt, tycker jag ;)
trist att din nacke fortfarande inte blivit bra. hoppas på snar bättring! kram
ingela

Stina sa...

Ta hand om dig gumman.:-) Kram Stina

Marie//Tekla Maräng sa...

Lider med dig att inte värken i nacke/axlar ger med sig. Man blir ju så trött när man har värk någonstans. Skönt att du får vara sjukskriven även om det är trist att bara gå hemma så är det ju bättre en att även slåss med orken för att kunna jobba.
Låter härligt med din tävling om biljetter till en vår trädgårdsmässa.
så glad att det var du som vann Tefrossa Lenas utlottning, tänk så kul att få vinster i brevlådan.
Krya nu på dig vännen.
Kramar Marie:O)

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Mums, men vaniljbulle är vaniljbulle och inte semla :)