tisdag 2 juni 2009

Över för denna gång...

Lika plötsligt som den kom försvann den igen, den härliga sommarvärmen. För trädgårdens skull så är det bara bra med lite regn efter några riktigt heta dagar. Hoppas att det vänder igen framåt helgen. :)

Örtagård...

Kryddsalvian stormtrivs...

I ett par stora krukor utanför dörren till uterummet har jag en liten örtagård, lätta att komma åt även då det regnar. Där finns kryddsalvia, gräslök, persilja, timjan och lager. Dessa krukor stod i uterummet hela vintern, timjan och persilja verkade bara må bra av att jag var där och klippte hela vintern också medan gräslöken gick i ide. :)

Kryddor/örter har jag annars utspridda lite här och där i trädgården, dels för att de är dekorativa men också för att det ska finnas gott om dem. Alldeles underbart att gå ut och hämta lite färska kryddor när det vankas mat.

Ha en riktigt härlig junidag!

10 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Här hos oss på Västkusten är det fortfarande vackert och varmt även om det är något svalare än igår - tack och lov!/Anja

paula sa...

här börjar det mulna på de har lovat regn
vad härligt med färska kryddor
ha det bra
kramiz

Compact Garden sa...

Härligt med en egen kryddträdgård att bara gå och plocka i, det är livsnjutande..

Ha en skön kväll/Anne

Birgit sa...

Hej Mia, har börjat läsa din blogg, ska försöka komma ihåg att kommentera då o då oxå... ;) Vilken härlig skylt du har i din örtagård!! Nåt sånt skulle jag oxå vilja hitta...

Ha det bra, vi hörs!
Kram Birgit /österläge

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Idag har vi haft omslag i vädret. Det har blivit betydligt svalare.
Både växterna och jag kan andas ut en smula. Hoppas det kommer lite regn.
Ha det gott
Birgitta

Hjärtat Mitt sa...

Omslag har det blivit här oxå, framåt kvällen.
Vill inte att det ska bli sämre nu när man ska vara ledig, och det är trädgårdsrunda i NV Skåne i helgen.
Självklart så jobbade jag i helgen som gick, när det var så fint, och i måndags satt jag mest i bilen och skjutsade barn hit och dit :(

Ser fram emot bilder på dina sköldisar. Kan kanske få lite tips om hur vi ska ordna det för dotterns.

Kram Mari

Bus sa...

Tack snälla du. Ja som sagt var tre år är till ända, det har varit en slitsam tid med barn, heltidsstudier, halvtidsarbetande och 4 timmar buss per dag. Som sagt var...HELT UNDERBART. Vad ska jag nu göra med all min tid, fniss. Kanske lite mer bloggtid. Ha en bra dag. Kram till dig från mig <3

lottens vita och gröna sa...

hallå. tycke ju att det är skönt att försommaren inte bara drar förbi, bra att lite kyla håller tillbaks nu...oh en örtagård, suckar av vällusta av bara namnet..
tror du att basilika klarar sig ute nu...är orolig för min stora som flyttat ut..kram goa mia!lotten

Växthusmadam sa...

Ja, det gäller att njuta när värmen är här, idag är det så himla kallt!
Tur att jag krämade ut det mesta ur värmen när den var här och grillade och påtade i trädgården som en galning!
Växthusmadam

Marie//Tekla Maräng sa...

Ja, vart tog sommaren med sol och värme vägen?
Örtagård så härligt det ser ut. Ha det bra Marie:)