onsdag 17 juni 2009

Ett år & behöver hjälp...

Har redan gått sedan vi flyttade in i huset. Ett år som som husägare har gått otroligt fort, ett fantastiskt år med nya överraskningar hela tiden både i hus och trädgård. Ett helt trädgårdsår har också hunnit snurra iväg och jag tror i alla fall att jag nu har koll på det mesta som finns att njuta av och slita sitt hår åt.



Hjälp, någon som har tips på vad jag ska göra??
Vi har en brant slänt, slänten som gud glömde... där det står en vit rododendron, 2 lila rododendron, en gul/orange azalea, en korallröd azalea och en aprikos azalea. Sedan azaleorna slog ut har det inte varit sol en enda dag då jag varit hemma så att jag kunnat fota dem så jag rusade ut igår morse och fotade lite, innan alla har blommat över.

Här är de tre azaleorna, fotade i den ordning de står uppifrån och ner:


Aprikos, denna ser mycket bättre ut i år än förra året.


Korallröd azalea, även här är det mycket frodigare än förra året.


Gulorande azalea, den glesaste av dem. Finns det någon räddning??

Azaleorna och rododendronen är helt fantastiska när de blommar men de är väldigt glesa och risiga i övrigt. Jag har gärna dessa underbara växter (både rododendronen och azaleorna) kvar men tar gärna emot tips på hur jag bättre kan ta hand om dem.

Jag har gett dem lite rododendronnäring och redan i år ser de faktiskt lite frodigare ut men kan jag få ännu mer nytt liv i dem genom beskärning kanske? Hur mycket och när i så fall? Vågar man gräva upp och flytta dem? Azaleorna, någon som vet vad de heter?


Här är nästan hela slänten, bilden tagen uppifrån men det är lite svårt att se. Har ringat in azaleorna. Klicka gärna på bilden för att se mer detaljer.

Någon kanske tom har tips på vad jag kan göra för att piffa upp hela slänten? Förutom ovan nämnda växter finns massor med stora härliga ormbunkar, hjärtbergenior och perenner i några stora grupper i form av ganska höga gröna upprätta växter med gula blommor (kommer inte ihåg namnet nu, men de är ganska vanliga i gamla trädgårdar). Resten av slänten är nog dessvärre mest kirskål men ytorna är enorma så jag vet inte om jag kommer att fixa att gräva ur varenda lite rotbit.

Några veckor kvar att jobba nu innan det är dags för semester och man kan ägna tre hela veckor åt trädgården och huset. Inga större projekt i sommar men lite småfix här och där ska vi väl få till. Sysslolösa lär vi i alla fall inte bli, varken i sommar eller framöver. :)

Snart är det midsommar men jag kikar in igen innan dess...

Sköt om er vänner!

8 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Du kan beskära dem nu egter blomning, korta ner grenar, lämna inga fula tappar.

Lindas trädgårdsblogg sa...

I min slänt (som VERKLIGEN Gud har glömt) tänker jag sätta in några buskar med vacker höstfärg. Och så lite olika form på växtligheten, pelare t ex. Under kommer jag ha marktäckare, t ex ormöga som är fint på våren. Det låter som du har en fin grund med azaleor och rododendron. Kanske du behöver beskära, rensa upp och lägga på en massa kompost så buskarna växer till sig?

Anns Gröna sa...

Hej Mia!
Har ingen bra idé på vad du kan göra med din backe - men måste bara säga VILKET ELDHAV DU MÅSTE HA NÄR ALLA BLOMMAR SAMTIDIGT! Så vackert!
Linda V:s förslag låter bra - marktäckare som blommar innan azaleor och rododendron blommar är väl en bra start på våren, kanske tillsammans med vårlökar. Ormbunkarna är ju härliga under lång tid, med skir grönska och fin höstfärg.
Ser fram emot att få se bilder på backen när du känner dig nöjd med den.
Ha det gott och trevlig midsommar!
Kram
Ann

Villa Carl Larsson sa...

Wow så mycket vackert blomster ni har. Man blir så glad när man kikar in här. Värsta sommarkänslan :)

Ville bara önska dig en trevlig midsommarhelg om vi inte hörs innan. Massa kramar Josefin

Annika Christensen sa...

Kul med ny trädgård och spänningen att få följa det en ett år.
Tyvärr har jag inget bra tips men kolla med fingrarna i jorden Eva.
Jag har sett folk som har flyttat sådan men det beror kanske på hur stora de är.
Ha en skön midsommar
annika

Vikeskärs hem och vardag sa...

Hej, vad härligt med azaleor i trädgården, inte så många som har det kanske. Jag har mest sett det utomlands :) Men något som kan vara bra för rodedendron är att vattna den rikligt på hösten innan det fryser till. Den är ju vintergrön och får den vatten innan vintern så fryser det och den har vatten till våren. Kan vara ett tips :) Sen vet jag inte.
Trevlig midsommar, kram

Marie//Tekla Maräng sa...

Tittar in en snabbis för att önska dig en trevlig midsommar. Ska ta en liten funderare om det du undrade om tips till.
Kram Marie

Tulipa sa...

Hej!
Vi hade gamla rhododendron och min mamma sågade helt sonika ner dem och de skjöt och blev jättefina igen!
Men detta är nu ca 9 år sedan och det börjar bli dags igen...för det hjälpte att vara brutal!
Azaleor vet jag inte riktigt...

Just slänter tycker jag är lite svårt...men det måste ju vara något tufft sonm kan bre ut sig och konkurrera med det andra där...

Lycka till i alla fall!
Min rädgård ligger långt efter i år, har inte haft tid till den..men den springer väl inte iväg! (hoppas jag)

Trevlig midsommar!
Kram Mariette