onsdag 30 september 2009

Chocktillstånd...

I helgen 19 grader och strålande solsken - varmt, skönt och alldeles underbart, nästan som en sommardag. Senaste två dagarna frost på nedre delen av tomten och skrapa rutorna på bilen. Fort går det när hösten tar allt större och raskare steg och jag lever i ett chocktillstånd...

I uterummet (oisolerat) har det än så länge hållt sig på plussidan så där frodas det mesta fortfarande. Tomater i alla möjliga färger (svarta, randiga gröna, randiga röda, gula och röda i olika storlekar) plockas varje dag, mest skördar jag av "hundreds and thousands" som verkligen öser på med sina små men sockersöta tomater. En tomatsort jag absolut kommer att satsa på även nästa år.


Min lilla pelargonsamling har blivit stor och lite ranglig men blommar så fint så jag har knappt hjärta att kapa av dem. Ska trots allt klippa ner dem och ta sticklingar på rosa mårbackor och doftpelargoner innan de ställs undan för vinterförvaring. Doftpellisarna får såklart flytta in.


Potatisblomman köpte jag som stickling för 5 kr när jag besökte en öppen trädgård i somras, den blommar än idag (har gjort det konstant) men nu har den fått flytta in i min lilla övervintringsbod. Även jordgubbsplantan som fortfarande öser på med nya gubbar har fått flytta in i fönstret i sitt vinteride (vet inte om den överlever men skörda verkar jag kunna göra ett tag till).


Ute blommar rosorna, just dessa blommar för första gången nu. Fick dem i höstas av en vän som skulle skrota dem så jag är glad att de överlevt.

Jobbar mycket denna veckan så jag kikar in till er så snart jag har en stund över. Ha en fortsatt fin höstvecka!

10 kommentarer:

mitt gröna hjärta sa...

Kan inte annat än hålla med då jag fick leta fram vantarna och skrapa rutorna på bilen i morse...
Vilket jättefint höstpynt du har gjort, älskar verkligen att ta vara på naturens vackra ting som tex rönnbär - fint att göra hjärtan och hänga till fåglarna också!
Ha det bra
Jenny

Maria Berg sa...

Ja det är verkligen väderomslag från varmt till kallt och min termobyxor har åkt fram.

Jag räddade de sist stakars tomaterna från en halvfrysen planta.

är det inga ovanliga och känsliga växter du skall klippa går det bra.

Kram MB

NinaH sa...

Uhm.... man vet att det ska komma... och ändå bli man så överrumplad av omslaget! Vi hade också frost & fick skapa rutoirna för första gång i morse. Suck....
Men gott är det att suga på de sista "karamellerna!;-)

alegni sa...

ja, usch, det svänger så hastigt att man inte alls hinner ställa om sig själv. här har krassen frusit i natt. blir att plocka fram julgransbollarna snart... ;)
kram
ingela

Växthusmadam sa...

Usch, jag inser att jag också måste inse fakta, att nu är det höst! Jag lever i förnekelse och växterna blir ledsna.... Jag som köpte en "ny" begagnad korgstol till västhuset häromdagen..... Jag är visst helt off season just nu....Hösten är ju faktiskt här vare sig jag vill eller inte...
Växthusmadam

Hannele på Hisingen sa...

Rosor blommar här med. Visst var det lite märkligt att skrapa på fönsterrutan :)
Kram.

Annika Christensen sa...

Hej Mia.
ja detär stora skillnader just nu. Önskar verkligen en lång och fin höst. Igår plockde jag jordgubbar på morgonen och idag var det hagel.
ha det gott
Annika

Marie//Tekla Maräng sa...

Plockade ner mina gröna tomater får fortsatt mognad inomhus.
Pelargonerna har åkt in men inte riktigt alla.
Håller med dig det är svårt att klippa ner pellisarna när dom har så mycket knopp och blommor,
Kram:)

Huset på kullen sa...

Snacka om väderomslag men varma soliga höstdagar är ju helt underbart. Dags att se över växterna i trädgården i helgen tror jag.

Ha en bra helg! / Linda

Britt sa...

Ja nu svänger temperaturen hejvilt. Men det är ju inget annat att vänta//Britt