lördag 26 mars 2011

Mässrapport...

Igår var det äntligen dags för Nordiska Trädgårdar, mässan i Älvsjö igen.

För varje år som går tycks mässan krympa, så även i år tyvärr. Första gången jag var på trädgårdsmässan minns jag att jag cirkulerade i alla tre mässhallarna, mässan var då gigantisk (inte så många år sedan). I år var hela mässan i den stora A-hallen och några montrar i gången utanför. Jag saknade flera små montrar i år, hörde nånting om att monterhyrorna hade fördubblats till i år. Då kan man ju förstå att småföretagare inte längre har råd att ställa ut, tråkigt om så är fallet.

Jag och lilleman hade räknat med att gå själva en liten sväng, ett par timmar eller så. Jag preparerade vagnen med leksaker och godsaker åt honom och var beredd på att få kämpa lite för att få honom att trivas. Oj så jag oroade mig, alldeles i onödan. Han skötte sig exemplariskt hela dagen, lekte, sov och åt... allt medan mamma kutade runt i gångarna. Jag fick lite oväntat sällskap av Blomkronan också efter ett par timmar, härligt att se dig igen och tack för sällskapet. Mässbesöket blev till slut dryga 6 timmar... :)


Fullt upptagen med sitt...hela dagen lång.

Nu kör vi snabbturen, runt mässan... (fotade inte så mycket)

En monter som tilltalade mig var denna, om betong... ljuvliga färger och en massa fina tips och idéer som börjar snurra i huvudet. :)


SM i fågelholkar... många roliga och söta holkar. Blåmesen var min favorit!


Såå fina och tro det eller ej, även katterna till vänster är disktrasor. Tänkte på dig "Katten", när jag såg dem.


Så söt mössa med en liten orm på, hade varit perfekt till lilleman men plånboken sa NEJ. Leka med maten ska vi i alla fall göra, köpte mig ett par grönsaksskruvar.


Drömde mig bort till varmare breddgrader ett tag när jag såg denna monter...


Kaxiga fåglar, mysigt litet lusthus och fina träfåglar.


Vågade inte stanna i denna monter i år, där finns alltid så mycket fint.

Shoppade inte så mycket, bara lite smått som jag utan problem kunde bära med mig till bilen. Bl a detta fick följa med hem: sättpotatis (2 olika sorter), några nya perenner, trädgårdsset till lilleman (så han kan hjälpa mamma i trädgården senare), några pelargonsticklingar från Pelargonsällskapet och några sålådor. :)

Föreläsningarna hoppade jag över i år, misstänker att inte lilleman skulle vara särskilt road om vagnen stod still så länge.

Kl 13.30 var vi lite snabbt på "Odla-träff" träffade några andra från odla.nu och sa hej. Rusade sen vidare för kl 14 var det tydligen bloggträff, det hade Blomkronan minsann koll på. Jaha, okej tänkte jag. Både jag och lilleman bloggar ju (om än lite sporadiskt) så varför inte tänkte jag.
Här är alla vi som var med på fredagens bloggträff (tack Anette för sammanställningen):

Trevligt att träffa några nya bloggerskor och lilleman fick träffa sin favoritbloggerska "marmor Laila" igen.

Så trots besvikelsen över att mässan krympt så blev det en riktigt trevlig mässdag till slut. Bara ett år kvar till nästa gång... :)

Ha en fortsatt trevlig helg!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Låter härligt! Fina bilder, älskar oxå Trådspiras saker...

Mari sa...

Så kul att träffa dig och lilleman igen... lilleman...hmm inte så liten längre han hade ju vuxit så sedan jag såg er senast... ja dom växer ju så fort i den åldern ju!! det var vist bara ett par månader sedan som jag och timjanoakleja var hos er och åt den goda pajen du hade fixat till, nu kom jag på! receptet det måste jag leta fram. KRAM vi syns väll snart igen? Boitanska trädgården i maj... återkommer med datum =) KRAMIS // Mari

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilken go liten lilleman som kan roa sig så länge själv utan att tröttna bland alla människorna.
Fina bilder ifrån mässan. Träfåglarna missade jag helt.
Roligt med en bloggträff.
Kramar:)

Dona blogg sa...

Hej!
Kul att ses på bloggträffen!
Är hemma i Skåne igen full med idéer :)

/Pernilla

Galtholmen sa...

Så härligt det låter o att Lilleman fann sig i en sådan lång mässvandring. Kanske blir han en trädgårdsmästare när han blir stor??? Mycket vackert o inspirerande att titta på, vilket kan behövas en dag som denna när snön landat hos oss igen. Våren kommer men inte idag:)
Kram Ulrika

Annika Christensen sa...

Hej Mia!
Vilken fin bild på lilleman och Laila. Kul och ses igen även om det var en snabbis. Visst kändes mässan lite mindre i år men det fanns mycket fint.
Som du säger.. nu är det bara ettår till nästa och i bästa fall hinner vi odla en del innan dess.
Och du... då springer lilleman själv.
Ha det gott
Annika

Anjas Hill sa...

Tack för trevligt reportage.
Det som retar mig mest är att det handlar tydligen i första hand om prylar och i andra hand växter. (Jag undrar just vad disktrasor har med trädgårdsmässa att göra - även om de råkar vara blommiga...?)/Anja

Hannele på Hisingen sa...

roligt att se dina foton